Veien videre
for CSN

Centrala Studiestödsnämnden ga oss oppdraget med å utvide deres grafiske profil. Men med en målgruppe på nærmere hele det svenske folket kunne vi hos Oh My! ikke dy oss for å ta det hele et skritt lenger.

1 / 10 

Veien

Etter å ha forkastet alle ideer om bokstøtter og bokrygger, fant vi noe nytt i noe gammelt. Vi fikk se en kundereise og hvordan den snodde seg frem gjennom hele livet for noen som er kundene hos CSN. CSN er på en måte med deg på hele reisen. Først for å gi deg en god start i livet, deretter lenge, lenge (svært lenge), helt til du har betalt tilbake.

Omtrent der kom ideen om veien. CSN skal være der for deg gjennom livets oppturer og nedturer med tilpassede tjenester. I tillegg skal de være lydhøre mot både nye låntakere og tilbakebetalere.

Fra grafikk til designsystem

CSN:s vei er utrolig mye mer enn et grafisk element. Takket være dens smarte utforming kan man bygge nærmest hva som helst av bestanddelene. Bokstaver, ikoner og tall settes sammen av veistykkene – symbolet på CSNs innerste virksomhet. Kundereisen. Den tas ut i sterke farger og former som symboliserer de mulighetene som studiene åpner opp for.

Den digitale informasjonsveien

Vi ble også bedt om å fungere som rådgivere og inspirerende kraft i den store jobben som var i gang med å lansere et nytt csn.se. Et nettsted med stor trafikk og svært høye brukerkrav. Både internt og eksternt.

Utfordringen med å gi liv og form til noe som skal være sterkt forankret i funksjon, er en utfordring alle digitale designere kjenner igjen. Tanken om at bare det aller mest nødvendige skal inkluderes på nettstedet, har lenge vært førende. Vi utfordret gamle regler og fulgte samtidig mange av dem da vi laget en design. Vi arbeidet etter vår filosofi - brukerne skal finne hjelp og bli positivt overrasket med jevne mellomrom når de finner frem på den komplekse informasjonsveien som csn.se er.

1 / 10 

Empati med de du designer for

Empati har vært det sterkeste stikkordet gjennom hele arbeidet. Vi minnet stadig oss selv på at mange som er i kontakt med CSN, gjerne har lite tid, energi eller penger. Vi tror på konkret positivitet. Det vil si å komme raskt til poenget på en hyggelig måte. Det var målet vårt, og både vi og oppdragsgiveren vår syntes at vi lyktes med det.