Husmann, historie
og Bajen

Restaurant Kvarnen har ligget på samme sted siden 1908 – midt i hjertet av Södermalm. De kom til oss med en oppgave om å få historien og stoltheten til å skinne gjennom i alt fra meny til nettsted.

1 / 10 

Å forvalte en institusjon

Noe av det viktigste vi har lært, er at Kvarnen ikke bare er området Bajens lokale spiseri – men hele Södermalms lokale spiseri. Målet vårt ble derfor å finne tilbake til det som gjør Kvarnen til Kvarnen: klassisk husmannskost, trivelige omgivelser og en historie som sitter i veggene. Det trengtes derfor en identitet som kjentes ny og spenstig samtidig som Stockholmsikonet ivaretas for kommende generasjoner.

Selv om Kvarnen alltid har vært sterkt knyttet til fotball, har den en svært bred historie. Fra Monica Zetterlunds jevnlige besøk på 60-tallet, til Bob Hunds øvinger, til Venstrepartiets kombinerte valgvake og Hammarbyfest i 1998. Å finne og fortelle disse historiene ble det sentrale punktet i hvordan Kvarnen kommuniserer.

Det glemte håndverket

Vi slo oss sammen med kalligrafen og Södermalms-gutten Martin Schmetzer. Sammen utviklet vi ny logo med samme teknikk som ble brukt for 100 år siden. Ved å studere, finpusse og ta vare på de særegne bokstavformene og detaljene fra den gamle identiteten, skapte vi en logotype som virker tiltalende på både stamgjester og de som skal fylle setene i morgen.

1 / 10 

Mot nye høyder for Söder

I dag fortsetter det tette samarbeidet med Kvarnen, og nye bestillinger triller inn titt og ofte. På såvel ølbrikker, skilter og menyer, som på mat fra sultne Oh My!-ere som gjerne stikker innom etter jobb.